Od 1 lipca można składać wnioski o dodatek dla sołtysów. Zgodnie z zapisem ustawy o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa (Dz. U poz. 1073) świadczenie przysługuje osobie, która spełnia łącznie następujące warunki:

1) pełniła funkcję sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 i 572) przez okres co najmniej dwóch kadencji nie mniej niż przez 8 lat;

2) osiągnęła wiek - w przypadku kobiet – 60 lat, a w przypadku mężczyzn – 65 lat.

Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji.

Świadczenie przyznawane jest na wniosek, który należy złożyć w oddziale regionalnym albo placówce terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, właściwych ze względu na miejsce zamieszkania.

Do wniosku o  przyznanie świadczenia należy dołączyć:

  1. zaświadczenie wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego dla sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji

lub - jeżeli wójt nie dysponuje danymi potwierdzającymi okres pełnienia przez wnioskodawcę funkcji sołtysa, i wyda postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia - postanowienie to należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia, a wnioskodawca składa pisemne oświadczenie o spełnieniu wymogu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1, potwierdzone pisemnymi oświadczeniami złożonymi od rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa.;

  1. oświadczenie wnioskodawcy o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa

    Wzór wniosku o przyznanie świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa, które składa się do KRUS  można znaleźć tutaj: https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2023/1238

Wniosek do Wójta w załączniku